Utställningstips

Jag fick en fråga om jag kunde dela med mig utav några tips när det gäller utställning och handling. Så absolut! Jag har en massa användningsbara tips på lager.

Tips 1: Använd favoritgodiset! Ta reda på vad hunden tycker om allra mest. Min hund gillar falukorc och köttbullar, så det brukar jag använda mig utav. Det är viktigt att man har med sig gott godis in i ringen så att hunden blir extra uppmärksam och tröttnar oftast inte lika lätt. Det finns ju såklart de hundarna som tröttnar ändå, men det gäller att kämpa på och att låta hunden vila mycket innan utställningen.

Tips 2: Se till så att du har satt kopplet rätt när ni ska röra er i ringen. Hundens hållning är jätteviktig. T.ex om man sätter kopplet löst vid hakan på hunden när den egentligen ska ha kopplet stramt bakom öronen så finns det risk att den kan tappa sin hållning och därmed se tråkig ut och inte få fram sina rörelser som den ska. Det är även viktigt att du går/springer i exakt det tempot som man ska med din ras & hund. Sök runt lite och ta reda på hur man ska springa med din hund.


Jag & Musse in action!

Tips 3: Få hunden att stå i "balans". Det betyder att hunden inte ska stå med benen för långt bak eller för långt fram. På de allra flesta raserna (det finns några f undantag) så ska den sista biten på hundens ben som kallas för "hasen" vara 90° när den står på marken. Så den ska inte stå med benen för långt fram eller för långt bak. Frambenen är jätteviktiga också så att de inte står långt fram. Då ser hunden väldigt konstig ut och kan tappa sin kropp rejält. En jättefin hund kan förvandlas till en mindre fin om den står i obalans.

Tips 4: Träna framför en spegel hemma! Ta fram en bild på Google där du ser hur din ras visas, och sätt bilden framför spegeln där du har ställt upp din hund. Då kommer du att se vad du ska förändra för att få det att se ut som de riktiga proffsen visar sina hundar.

Du som skickade denhär kommentaren:


Har du lust att skriva vad du har för ras så ska jag nog kunna hjälpa dig!
kramar





Kommentarer
Postat av: Amanda Quist

Hejsan!

Jätte fin blogg har du , och vilken söt hund :)



Kolla gärna in min blogg :)

2012-04-19 @ 19:04:12
URL: http://ettlivsomfotograf.blogg.se/
Postat av: Anna

Hej super tack för tipsen! Har en welsh corgi cardigan och en Sankt Bernhard

2012-04-19 @ 19:05:15
Postat av: Sofia

TACK!

Det där sista tipset med spegeln var ju supersmart! Det ska jag verkligen testa :)

2012-04-19 @ 21:09:45
URL: http://mintollare.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0