Funderar du på att ställa ut din hund?

Det tycker jag absolut att du ska göra! Det är alltid bara kul att få uppleva det en gång och se hur din hund ser ut exteriört. Man får ju alltid en kritik som är jätterolig att läsa.
Det krävs en del träning såklart. En hund skall kunna "trava" i ett speciellt utställningskoppel som man köper. Det är olika koppel för olika raser. När dem travar betyder det att hunden skall gå fort. Absolut inte springa.
Sedan ska man kunna ställa upp hunden. Alltså - flytta ben och hålla ut eller upp svansen, beroende på ras. Hunden skall stå stilla under ca 3 minuter. Det kan vara rätt jobbigt i början att träna upp detta, men fortsätt kämpa och belöna mycket med godis så kommer det att sitta till slut. Övning ger färdighet som man brukar säga! När detta sitter bra så kommer båda du och din hund tycka att det är otroligt kul. Glöm inte att ta reda på hur just din ras visas eftersom att alla raser visas på olika sätt!


Bilderna är tagna ifrån Häromi´s hemsida där du beställer hem dessa utställningskoppel.

Till att börja med så är det bästa att ställa ut på en inofficiell utställning. Det är helt enkelt en utställning där poängen inte räknas. Annars heter det oficiell utställning då poängen räknas.
På en inofficiell utställning brukar det oftast inte vara så jättemånga med i varje ras och de annordnas oftast utav en brukshundsklubb.
En officiell utställning arrangeras utav SKK (Svenska Kennelklubben) eller utav en rasklubb för din ras. SKK´s utställningar är mycket populära och väldigt roliga att åka på!

På en utställning är det viktigt att ha med sig:

- din hunds vaccinationsintyg (annars kommer ni inte in på utställningsplatsen)
- utställningskoppel
- vattenskål
- hundgodis (ifall din hund fungerar bättre med godis vill säga)
- nummerlappen som du har fått hemskickat med posten
- handduk att torka tassar, ögon och dreggel innan du skall in i ringen
- gärna en bur för hunden att vila i innan det är dags
- hundborste/kam
- nummerlapshållare
- glatt humör!


Exempel på bra burar. Vi har den första till våran hund, otroligt bra! Stålburen har jag hört ska vara väldigt bra den med, dock lite jobbigare att bära med sig eftersom att den är mycket tyngre.


När man ställer ut en hund så brukar man oftast vara lite finare klädd. Många proffs använder kostym, kavaj och kjol och sådant. Men nybörjare behöver absolut inte ha så uppklätt om de inte känner för det. Men önskat är gärna lite mer uppklätt än vanligt. Kan räcka med ett par jeans och någon snygg tröja. Helst inte något fladdrigt som kan störa hunden!


Dethär är vad jag har på mig på en inofficiell tävling. Annars brukar jag änvända mig utav en pennkjol till kavajen.

Väl inne i ringen:

Se till att ni kommer i tid, det är jätteviktigt!
Alla hundar går i olika klasser. Dessa klasser är:

Valpklass (inofficiell) 6–9 månader
Juniorklass (junkl) 9–18 månader
Unghundsklass (ukl) 15–24 månader
Bruks- resp. jaktklass (bkl/jkl) 15 månader
Öppen klass (ökl) 15 månader
Championklass (Chkl) för en hund som vunnit tre cert
Veteranklass (Vetkl) 8 månader och uppåt

SKK´s utställningslista hittar ni HÄR.


Stort lycka till om ni bestämmer er för att ställa ut eran hund! Vill ni ha mer tips så är det bara att kommentera i inlägget så skall jag hjälpa till så gott jag kan.







Bilder från lite olika utställningar då jag tävlat!

Kommentarer
Postat av: Fanny

jättebra inlägg!

2011-10-12 @ 15:43:07
URL: http://melkerpug.blogspot.com
Postat av: Anonym

Hej, kan du inte ha med hur du tränar hunden att stå stilla lääääänge, mina vovvar tröttnar så fort... eller kanske inte riktigt förstår vad som krävs av de...

2012-04-16 @ 14:00:50
Postat av: Sara

Åh vad kul! Nu blev jag ännu mer sugen. :D

2012-04-16 @ 14:55:47
URL: http://saruupullan.blogg.se/
Postat av: Mickis

Hej!

Jag har som sagt en golden som jag har levat ställa ut bara för att prova så att säga då båda hennes föräldrar är champion hundar och vunnit massa utsätllningar. Men så fort hon går mot en hund så lägger hon sig ner, tror du man kan träna bort det på nått sätt? Och så är hon en riktig buse, finns det nått sätt som man kan få henne mer hur ska man säga "passande" för en utställning. Har du några bra tips på hur man kan få till en bra utställningshund så skulle jag vara dig evigt tacksam då detta är nått jag alltid skulle vilja prova, bara för att se om hon ärvt något efter sina föräldrar:) Tacksam för svar!:)

2012-04-21 @ 23:19:46
URL: http://imyoourss.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0